2015. január 25.

A kezdetek kezdete

Valahol minden elkezdődik. Ahogy az Ősrobbanásról, a világunk keletkezéséről sem tud sokat a tudomány, úgy azt sem tudom én milyen indíttatásból kezdtem el chilit termeszteni. Talán csak megtetszett a sok színes, különböző erősségű és formájú paprika, illetve az, hogy akár egy lakáson belül is lehet pár növénykét nevelgetni. Viszont, ez a felfedezés megváltoztatta a múlt évem nagyrészét. Igaz, tavaly még csak próbálkozásnak lehetett nevezni, amit paprika termesztés címén műveltem, de arra jó volt, hogy kipróbáljam és tapasztalatokkal gyarapodva idén valami nagyobbat alkossak.
szeretem a chilit
Tavalyi terméseim egy része
Biológusnak készülök, Budapesten tanulok és kollégiumban lakok. Ebből ki is derül, hogy nincs sok helyem, de egy kis leleményességgel megoldottam, hogy nyáron és ősszel a több mint 15 féle chiliről jó pár kosárnyi termést szüreteltem. Ehhez három átültetésre, két költöztestésre és sok kompromisszumra volt szükség, de a befektetés megtérült. Idén nagyban átalakítottam a palettát, mert nem vált be a Trinidad Scorpion és hozzá hasonlóan csípős fajták nagy részaránya. Én inkább az ehető erősségűeket és a hagyományosabb ízűeket kedvelem. Most 34 fajtát fogok ültetni, sok különlegességgel (mint a Rocoto, Capsicum praetermissum, Aji fajták és extrém színű Habanerok).

Elől Trinidad Scorpion Sunrise, utánuk a zölek Jalapenok,
jobb középen a sárga Fatalii, majd Trinidad Perfume-k,
balra a kerek piros pedig Trinidad Red Hot Cherry.

A blogot azért hoztam létre, hogy hasznos tapasztalatokkal és tudományos ismeretekkel szolgálhassak az érdeklődők számára. Nagyrészt idegennyelvű tudományos cikkekből és könyvekből okosítom magam és ezeket szeretném átadni érthető formában az Olvasóimnak. Fogok írni a chili fajok kialakulásáról, evolúciójáról, termesztésbe vonásáról, történelmi és mai jelentőségükről, alkalmazásukról, működésükről és még sok-sok érdekes témáról.
Remélem sikerül egy hasznos, hiánypótló, tudományos oldalt létrehozni, ami kielégíti az érdeklődők kíváncsiságát a chilik titokzatos világában. Kellemes olvasgatást! :)

"Az emberi tudásnak megvannak a határai, de nem tudjuk, hol." Konrad Lorenz, etológus


4 megjegyzés:

  1. Hajrá! Jómagam is műkedvelő csilitermesztő vagyok. :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, igyekszem! :) Igen? Milyen fajtákban utazol?

    VálaszTörlés
  3. Leginkább a habanero orange hoz sikert, de tavaly szép termésem volt a naga jolokkia csilikből is.

    VálaszTörlés
  4. A habanero tényleg jó választás. Az enyéim is mindig meghálálják a törődést. :)

    VálaszTörlés