2015. február 12.

#01. Indul az új szezon!

Ma végre beindult a szezon. Kissé úgy érzem már most késésben vagyok a magok tegnapi elvetésével. Tudom, hogy ha hamarabb kezdem el, akkor úgy is csak túl nagyra nőnek tavaszra a palánták és még nem fogom tudni kiültetni őket, de mégis. Tavaly február 12.-én kezdtem. Mondjuk, ehhez képest még egy napot le is faragtam... :) Még bőven időben vagyok. Lényeg a lényeg, belecsaptunk a lecsóba, most már jöhetnek a csírák.
A kőzetgyapot kockákba ültetett magok



A csupasz polc
Világítással
Lássuk csak, mit fejlesztettem az újévre! Beszereztem egy nagyobb és jobb fa polcot (a beszereztem annyit jelent, hogy a kollégiumban valakinek nem kellett nekem meg igen), amit egy kis eszkábálás után működőképessé tettem Édesapám közreműködésével. A termesztés két szinten fog zajlani. Erre egyrészt a hely növelés miatt van szükség, másrészt egy kis kísérletet tervezek bevezetni. A hobby chilis körökben ugyanis bevált gyakorlat lett, hogy a paprikákat a növekedésük  elején minél hidegebb fényforrásal (körülbelül 6500K) világítják meg. Ez valószínűleg tényleg a legideálisabb módszer, de gondolkozzunk egy kicsit. A Napról érkező fény nem ilyen "egysíkú", sőt nagyon változatos, a látható fény minden hullámhosszán sugároz. A növények ezt a hideg kékes és a meleg vöröses tartományban képesek a legjobban hasznosítani, ezeket nyelik el a legjobban. (Azért látjuk őket zöldnek mert a zöldet visszaverik, míg a pirosat és kéket nem). A kérdés tehát az, hogy nem lehet-e jobb és hasznosabb egy vegyesebb spektrumú megvilágítást alkalmazni?
Ennek kiderítése céljából a felső polcon két hideg fényű 20 W-os kompakt fénycsövet és egy meleg fényűt helyeztem el, míg az alsón mindhárom hideg fényű lesz. Miután a magoncok kicsíráztak egyenlő eloszlásban kerülnek az alsó és a felső polcra is. Azt hogy, milyen különbségek lesznek a két csoport között, olyan paraméterekkel fogom mérni, mint a szár hossza, levél területe, levelek száma és a palánta magasság. Ha ezekben érdemi eltérést tapasztalok, akkor már volt értelme a kísérletben. Meglátjuk mi lesz, de erről a témáról még mindenképp fogok külön bejegyzést is írni.
A polcrendszert hőtükörrel fóliáztam le, hogy minél több fény maradjon a kabinokon belül. Később, miután felszereltem vettem csak észre, hogy nem nyújt 100%-os fényszigetelést, de akciós volt az Auchanban szóval most jó lesz. :) Ventillátor hiányában nagy szellőzőréseket hagytam a levegőáramlás elősegítése céljából. A balesetek elkerülése végett a felső polcot bevontam zuhanyfüggönnyel, nehogy az alsón lévő elektronikához víz jusson, bármi is legyen. A csírázáshoz beszereztem egy 28W-os fűtőlapot, ami pont megfelel ahhoz, hogy felmelegítse a magokat 27-30 Celsiusra. Ezen a hőmérségleten csíráznak ki a legkönnyebben.

A fűtőlap
A polcon és a világításon kívül új ültetőközeget próbálok ki idén, a kőzetgyapot kockákat. Sokan igen jó véleménnyel voltak róluk és sikeresen szaporítható bennük szinte bármi. Engem is meggyőztek kitűnő vízfelszívó és -tartó képességükkel. Nem mellesleg nagyon könnyű dolgolgzni velük, mivel egy kockába egy magot ültetek. Ezt később egyben át lehet tenni nagyobb pohárba/cserépbe, így a procedúra kisebb trauma nekem is és a chiliknek is. Mindenki jól jár, meglátjuk hogy működnek. A tavaly is használt csíráztató tálcák méretüket tekintve pont ideálisnak bizonyultak, így ezekbe helyeztem az egészet.
Mindenki a helyén
A hőmérségletet rendszeresen ellenőrzöm több mérőeszköz bevetésével is. Összesen 100 magot ültettem és 31 fajtát, ha ebből 80-90 csírázik már elégedett leszek. A magokat csere útján Mohai Tibor kollégától, a gyulacsili blog szerzőjétől és egy külföldi weboldalról, a Semillas-ról rendeltem. Most már csak az izgalmakban teli várakozás következik. Vajon ki fog először kibújni?

2 megjegyzés:

  1. Én sima palánta földbe ültettem és kb. 100 %-os kelési arányt értem el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sokszor a legegyszerűbb módszer a legjobb. :)

      Törlés